catatan hati seorang perantau hakiki

ASSALAMUALAIKUM

Source: http://terengganu-budgetgempaq.blogspot.my/
firstly aku nak tanya,, korang tahu tak logo kat atas ↑ ni logo apa?? kalau tak tahu,, jangan risau dan jangan terasa bodoh,, nanti Cikgu Imran akan ajarkan.. haha..

logo penyu ni (jappp.. ke korang pun tak perasan yang tu bentuk penyu? hahaha), ramai yang tampal di cermin kereta or di body motor diaorang lebih-lebih yang bernombor plate huruf T.. kerana apa? kerana logo ni dah jadi 'trademark' orang Terengganu.. kalau korang pergi melancong ke Terengganu lebih-lebih lagi di Pasar Besar Kedai Payang, korang akan jumpa ramai peniaga yang meniaga T-shirt yang ada logo penyu ni... logo ni umpama kerepok lekor,, memang sebati dah dengan orang Terengganu..

tapi.... apakah sejarah disebalik logo ni??? kenapa sebati sangat dengan orang Terengganu??




aku pun sebenarnya dah bertahun-tahun buat kajian, dan akhirnya hari ni aku dah jumpa jawapan dia.. Jawapan ni pun aku dah tahu selepas aku bertanya dengan orang lain.. betul lah kata si bijak pandai, "malu bertanya sesat jalan"...

logo ni adalah logo yang digunakan untuk Tahun Melawat Terengganu 1997.. satu logo yang simple tetapi sangat sebati dengan rakyat Terengganu.. boleh dikatakan logo ni lebih famous berbanding logo untuk Tahun Melawat Malaysia 2020 tu.. haha...

ok,, next,, kenapa guna bentuk penyu,, tak guna bentuk haiwan lain contohnya Panda?? walaupun Panda tu comel macam aku,, tetapi ianya tak sesuai digunakan untuk Terengganu sebab Panda tak wujud pun di Terengganu.. berbeza dengan Penyu,, Terengganu sememangnya terkenal dengan haiwan ini..

Pantai Rantau Abang... Pantai ni dulu terkenal sebagai tempat pilihan Penyu Belimbing untuk datang bertelur.. ianya dikatakan tempat bertelur terbesar didunia, iaitu kira-kira 10 000 biji setahun tapi kini semua hanya tinggal kenangan... bilangan penyu yang mendarat ke pantai ini telah berkurang secara drastik... dan puncanya hanya satu, iaitu kerosakan dari tangan-tangan manusia itu sendiri... kalau korang pernah pergi Pasar Besar Kedai Payang dulu-dulu, korang mungkin pernah nampak yang peniaga-peniaga sana duk jual telur penyu.. punya jahat dan jahil kita dulu, telur penyu pun kita nak jual.. (lap air mata)


Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). ~ Surah Ar-Ruum Ayat 41

tapi kini Alhamdulillah pelbagai langkah telah dan sedang diambil oleh Kerajaan Terengganu untuk 'mengembalikan' penyu ke negeri Teregganu.. kepada sesiapa yang berkesempatan, boleh la singgah ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang. (clik sini). 

Setelah hampir 7 tahun merajuk, Alhamdulillah seekor Penyu Belimbing dikatakan telah kembali ke Pantai Rantau Abang untuk bertelur.. Alhamdulilah..

Penyu dan Terengganu, sesuatu yang simbolik antara satu sama lain.. Penyu,, walaupun langkahnya perlahan, cangkerang nya kuat untuk menahan segala serangan.. bergitu lah Terengganu,, walaupun pemodenannya sedikit perlahan berbanding negeri lain, kami Rakyat Terengganu tetap utuh dengan jati diri yang mampu menahan segala pengaruh luar yang liar. 

Sekian~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan