catatan hati seorang perantau hakiki

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, impian aku untuk menjejakkan kaki ke New Zealand akhirnya telah menjadi kenyataan. Percutian selama 10 hari 8 malam di negara yang didominasi oleh gunung-ganang itu ternyata satu pengalaman yang cukup indah bagi aku. Dari pantai yang terpencil ke tasik yang membiru, dan dari landskap yang menghijau ke gunung yang diselaputi salju, New Zealand sesungguhnya sebuah negara yang sangat mempersonakan. Jadi tidak peliklah kenapa The Land of Kiwis ini menjadi destinasi impian bagi setiap pengembara.

Hari 1 dan 2: Kuala Lumpur > Auckland

Aku bertolak ke Auckland dari Kuala Lumpur pada 2 Disember 2018 melalui Bali dengan menaiki AirAsia X. Walaupun ada penerbangan terus ke Auckland dari Kuala Lumpur, aku memilih untuk melalui Bali kerana harga tiketnya lebih murah. Sedikit memenatkan tetapi aku berjaya berjimat sebanyak RM500. Dua lagi rakanku memilih untuk terbang terus dari Kuala Lumpur ke sana.

Aku tiba di Lapangan Terbang Auckland pada petang 3 Disember 2018. Oleh kerana New Zealand mempunyai sistem biosekuriti yang sangat ketat, kami mengambil masa kira-kira hampir 1 jam untuk melepasi kastam di sana. Alhamdulillah kesemua makanan yang kami bawa dibenarkan untuk dibawa masuk. (Baca: Tips Melancong ke New Zealand). Setelah berjaya melepasi kastam, kami ke tempat letak kereta untuk mengambil kereta sewa.

Hari 3: Auckland > Waitomo > Lake Taupo > Hamilton

Seawal jam 8 pagi, kami bertolak ke Waitomo melalui Te Awamutu dan Otorohanga. Di sepanjang perjalanan kami disajikan dengan pemandangan landskap yang subur menghijau. Betullah apa yang dikata, kambing biri-biri lebih ramai berbanding manusia di sana!!

Setibanya di Waitomo, kami mengikuti Waitomo Glowworm Cave Tour (Harga: NZD53) untuk menyaksikan sendiri keunikan ciptaan Tuhan iaitu Glowworm yang menerangi dan menghiasi dinding-dinding gua. Glowworm ini bukanlah sejenis cacing, tetapi sebaliknya sejenis larva serangga yang menghasilkan cahaya biru.

Dari Waitomo, kami bertolak ke tasik terbesar di New Zealand iaitu Lake Taupo. Di tepi tasik, ada disediakan beberapa meja kayu untuk kegunaan orang awam. (Di belakang balai bomba berdekatan juga terdapat kemudahan tandas awam.) Jadi, kami mengambil kesempatan untuk makan tengahari di sana sebelum bergerak ke Huka Falls yang terletak kira-kira 15 minit dari Lake Taupo.

Dengan air birunya yang mengalir melalui kanyon sempit pada kadar 200 000 liter setiap saat, Huka Fulls menyajikan satu pemandangan yang sangat menakjubkan dan seterusnya menjadikan ia salah satu tarikan semula jadi yang paling banyak dilawati di New Zealand. Kami menghabiskan masa di sana hampir 1 jam sebelum bergerak ke Hamilton. Sebelum sampai ke Hamilton, kami singgah sebentar di Lake Karapiro. Kami memilih untuk bermalam di Hamilton kerana kami perlu sampai ke Lapangan Terbang Auckland sebelum tengahari.

Hari 4: Hamilton > Auckland > Christchurch

Dari Hamilton kami bertolak ke Lapangan Terbang Auckland untuk menaiki pesawat ke Christchurch. Setelah mengambil kereta sewa, kami menuju ke Christchurch Botanic Gardens. Pada mulanya kami bercadang untuk menelusuri Sungai Avon dengan menaiki sampan kayu (Punting on the Avon River), tetapi dek kerana hujan lebat, kami terpaksa membatalkan rancangan kami itu. Untuk berlindung dari hujan, kami masuk ke dalam Canterbury Museum. Walaupun masanya agak terhad kerana waktu operasi muzium sudah hampir tamat, sedikit sebanyak kami dapat meneroka dan belajar mengenai warisan kebudayaan dan asli yang kaya di New Zealand. Dan yang paling penting, tiket masuknya adalah percuma! =P

Setelah hujan reda, kami bersiar-siar di Christchurch Botanic Garden yang kini sudahpun berusia melebihi 150 tahun.  Dengan pelbagai tumbuhan yang cantik dan dihiasi pula dengan Avon River yang mengalir melaluinya, sememangnya taman ini satu tempat yang sangat menarik untuk berehat seketika.

Kemudian, kami bertolak ke New Brighton Pier. Dermaga yang panjangnya menjangkau 300 meter ini merupakan dermaga terpanjang di Australasia dan merupakan salah satu ikon Christchurch.

Hari 5: Christchurch > Lake Tekapo > Lake Pukaki > Oamaru

Dari Christchurch kami bertolak ke Lake Tekapo. Subhanallah, tasiknya sungguh cantik!! Airnya berwarna biru susu dan jernih seperti kristal!! Di tepi tasik pula terdapat terdapat sebuah gereja yang dibina pada tahun 1935 bernama Church of the Good Shepherd. Di sana sahaja kami menghabiskan masa kira-kira 1 jam setengah untuk bergambar dan menikmati keindahaan ciptaan Tuhan itu.

Dari sana kami menuju pula ke Lake Pukaki yang pernah menjadi lokasi penggambaran The Lord of the Rings dan juga The Hobbit Trilogies. Dan subhanallah, Lake Pukaki ni dua kali ganda lagi cantik dari Lake Tekapo!! Ianya seolah-olah seperti sebutir permata biru berkilauan yang dikelilingi banjaran alpine. Subhanallah, sangat cantik! Kalau Lake Tekapo senang untuk ke pesisiran tasik kerana tebingnya landai, Lake Pukaki agak susah sedikit kerana tebingnya agak curam.

Setelah puas bergambar, kami bertolak ke Oamaru. Di pertengahan jalan, kami singgah makan di High Country Salmon yang menyajikan juadah ikan salmon yang segar.

Tempat pertama yang kami singgah di Oamaru ialah Oamaru Victorian Heritage Precinct. Namun kami tidak banyak menghabiskan masa di sini, sebaliknya kami pergi ke taman permainan yang berdekatan iaitu Friendly Bay Playground. Kami bukan setakat bersiar-siar di taman ini, tetapi kami juga mengambil peluang untuk mencuba semua permainan yang disediakan secara percuma seperti rings, overhead climbing ladder, dan parallel bars.

Setelah puas menjadi ‘kanak-kanak’, kami bergerak ke Oamaru Lookout Point. Dari atas sana, kami boleh melihat dengan jelas pemandangan bandar Oamaru yang dikelilingi lautan luas di belah timurnya dan dibarisi puncak-puncah Alps Selatan di belah barat.

Kemudian, kami bergerak ke destinasi terakhir kami di Oamaru iaitu Bushy Beach Scenic Reserve. Di sana disediakan dek peninjau untuk para pelancong menyaksikan habitat semula jadi penguin bermata kuning. Sekiranya bernasib baik, para pelancong akan dapat melihat peguin menyeberangi pantai untuk pulang ke ‘rumah’.

Hari 6: Oamaru > Moeraki Boulders > Katiki Point Lighthouse > Dunedin > Nugget Point Lighthosue > Te Anau

Hari ke-5 adalah hari yang paling memenatkan. Dari Oamaru, kami bergerak ke Moeraki Boulders. Sebagaimana namanya, di sana terdapat beberapa biji batu sfera besar yang terdampar di sepanjang Pantai Koekohe. Batu-batu ini sebenarnya adalah tembok konkrit yang telah terdedah melalui hakisan pantai dari tebing pantai. Jadi, kalian boleh nampak beberapa biji batu yang sedikit terdedah dan terkeluar dari tebing pantai yang telah terhakis.

Dari sana, kami menuju ke Katiki Point Lighthouse. Tidak banyak masa yang dihabiskan di sana sebelum kami bergerak ke Dunedin iaitu bandar ke-dua terbesar di pulau selatan New Zealand. Oleh kerana kepenatan, kami singgah di salah satu kedai kopi yang terkenal di sana iaitu Insomnia. Setelah menyegarkan badan, kami ke Signal Hill Lookout untuk berehat sambil makan tengahari. Pada ketinggian 393 meter itu, kami dapat melihat bandar Dunedin tanpa sebarang halangan dan di sana juga tidak ramai pengunjung.

Setelah perut kenyang, kami bergerak ke Nugget Point Lighthouse, sebuah rumah api yang paling terkenal di New Zealand dan juga merupakan yang paling tua. Dikatakan pantai di sekeliling rumah api tersebut adalah habitat kepada beberapa penguin yang jarang ditemui dan satu-satunya tempat yang boleh anda melihat anjing laut dan singa laut di satu kawasan yang sama. Mungkin kami tidak bernasib baik atau kerana kami tidak menggunakan teropong, kami lansung tidak nampak anjing laut mahupun singa laut. Yang nampak hanyalah laut. =P

Kemudian kami bergerak ke Te Anau untuk bermalam di sana.

Hari 7: Te Anau > Milford Sound > Lake Wanaka

Seawal 6 pagi kami sudah bergerak ke Milford Sound kerana kapal kami akan berlepas pada pukul 8:55 pagi. Kami membeli tiket yang paling awal kerana tiket yang paling awal adalah yang paling murah. Dan seperti Waitomo Glowworm Tours, kami membeli tiket dari backpackerdeals (https://www.backpackerdeals.com/new-zealand/queenstown/milford-sound-cruise) kerana harga yang ditawarkan lebih murah. Di sepanjang perjalanan ke Milford Sound, kami banyak berhenti untuk bergambar kerana permandangan di sana tersangatlah cantik! Kerana terlampau banyak berhenti, kami hampir terlepas kapal. Jadi nasihat aku, pastikan kalian sampai 20 minit lebih awal dari waktu berlepas.

Sesungguhnya pelayaran yang selama 2 jam itu adalah pengalaman yang paling indah bagi aku di New Zealand. Dengan hanya NZD 40, aku dapat menyaksikan pelbagai kehebatan ciptaan Tuhan yang tidak ternilai harganya seperti air terjun yang menyamankan, puncak alpine yang dilitupi salju dan anjing laut yang sedang beristiharat di atas bongkah batu. Di sanalah aku nampak anjing laut untuk pertama kali dalam hidup aku!

Setelah tamat pelayaran, kami bertolak ke Lake Wanaka. Dalam perjalanan itu, kami singgah di Mirror Lake untuk makan tengahari dan di The Chasm untuk berehat. Kami mengambil masa yang agak lama untuk sampai ke Lake Wanaka kerana kami banyak berhenti di ‘lookout point’ yang terdapat di sepanjang perjalanan.

Tempat pertama yang kami singgah di Lake Wanaka ialah That Wanaka Tree atau juga dikenali sebagai Lonely Tree. Kenapa pokok ini dipanggil sebagai Lonely Tree? Kerana ia satu-satunya pokok di Lake Wanaka yang berada di tengah-tengah tasik. Pokok yang paling terkenal di New Zealand ini dikatakan sebenarnya adalah sebatang tiang pagar sekitar 70 tahun yang lalu.

Kemudian, aktiviti terkakhir disana ialah melompat di The Wanaka Wharf. Tak wajib pun untuk melompat sebenarnya, tetapi kami masih muda. =P

Hari 8: Lake Wanaka > Arrowtown > Queenstown

Dari Lake Wanaka, kami bergerak ke satu pekan kecil iaitu Arrowtown. Pekan ini dibina di tebing Sungai Arrow dan pernah menjadi tumpuan pelombong-pelombong emas dari seluruh dunia pada satu ketika dahulu.

Kemudian kami menuju ke bandar Queenstown, yang terletak di tepi Lake Wakatipu. Sepatutnya aktiviti pertama kami di sana adalah naik gondola dan main luge di Skyline, tetapi disebabkan hujan, kami mengambil keputusan untuk ke kedai cenderamata, DF Souvenirs. Berdasarkan bacaan aku di internet serta pandangan pelancong-pelancong Malaysia yang lain, DF Souvenirs dikatakan menawarkan harga yang antara termurah di New Zealand.

Setelah hampir 2 jam membeli-belah dan hujan juga telah reda, kami bergerak ke Skyline untuk menaiki Gondola dan bermain Luge. Tiket yang kami beli adalah berharga NZD 60 untuk gondola (pergi dan balik) dan juga untuk bermain luge sebanyak 5 kali.

Hari 9: Queenstown > Auckland

Sebelum ke Lapangan Terbang Queenstown, kami mengikuti Million Dollar Queenstown Cruise untuk menyusuri Lake Wakatipu. Tasik yang ketiga terbesar di New Zealand ini dikatakan mempunyai air yang 99.9% tulen dan meletakkan dirinya sebagai tasik yang kedua paling tulen di dunia.

Setelah memulangkan semula kereta sewa, kami menuju ke Lapangan Terbang Queenstown untuk menaiki pesawat ke Auckland. Berbanding Lapangan Terbang Auckland, proses daftar masuk di Lapangan Terbang Queenstown lebih memakan masa kerana tiada mesin kiosk daftar masuk untuk Jetstar Airways.

Setibanya di Lapangan Terbang Auckland, kami menempah Uber untuk ke pusat bandar Auckland. Kami bersiar-siar seketika di sana sebelum aku menaiki bas untuk ke Lapangan Terbang Auckland semula kerana penerbangan pulang aku adalah pada pukul 7 pagi keesokan harinya. Bas ke Lapangan Terbang Auckland beroperasi 24 jam dan tiketnya berharga NZD 17.50 sekiranya dibeli di atas talian (https://www.skybus.co.nz/buy-tickets). Kalau dibeli dari pemandu bas, harganya ialah NZD 19.

Hari 10: Auckland > Kuala Lumpur

Dari Auckland aku menaiki Virgin Australia ke Bali dan dari Bali aku menaiki Malaysia Airlines ke Kuala Lumpur. Walaupun Virgin Austalia juga merupakan satu syarikat penerbangan bajet jarak jauh seperti Air Asia X, aku berpendapat servis yang diberikan jauh lebih baik berbanding Air Asia X. Kerusinya lebih selesa, ruang kakinya lebih luas, malah tiket yang dibeli adalah termasuk dengan bagasi sebanyak 23 kg dan makanan dalam pesawat sebanyak dua kali.

**********

Alhamdulillah, perancangan kami hampir 90% berjaya diikuti seperti yang dirancangkan. Aku sebenarnya mengambil masa yang agak lama untuk susun jadual perjalanan kami kerana perlu pertimbangkan masa, bajet dan juga tiket penerbangan domestik yang telah dibeli lebih awal ketika ianya sedang murah. Untuk memudahkan kalian, aku bahagikan aktiviti-aktiviti aku di sana kepada 3 bahagian: