catatan hati seorang perantau hakiki

ASSALAMUALAIKUM

Medan yang merupakan ibu kota Provinsi Sumatera Barat adalah bandar yang ke-tiga terbesar di Indonesia. Dengan pengaruh penjajah dan juga tradisi tempatan, Medan merupakan destinasi makanan yang terkenal untuk para pelancong dari seluruh dunia. Selain itu, kawasan-kawasan berdekatan Medan juga menawarkan keajaiban semulajadi yang menakjubkan seperti Lake Toba, iaitu tasik terbesar di Asia Tenggara dan salah satu tasik terdalam di dunia.

Dengan kedudukan Medan yang dekat dengan Pulau Pinang, ditambah pula dengan kemudahan penerbangan terus dari Pulau Pinang oleh AirAsia, aku sememangnya sudah lama menyimpan hajat untuk ke Medan. Oleh kerana itulah, apabila kawan aku mengajak aku untuk bercuti ke Medan bersama dengan kawan-kawannya yang aku tak pernah kenal, aku telah bersetuju untuk ikut tanpa berfikir panjang.

Proses perancangan percutian kami bermula dengan mencari pakej pelancongan yang murah dan boleh dipercayai. Walau bagaimanapun, pakej-pakej pelancongan yang ditawarkan kepada kami kebanyakannya bersifat santai. Oleh itu, kami menyusun sendiri jadual perjalanan (itinerary) agar lebih mencabar dan sesuai dengan kami yang kesemuanya lelaki. Kemudian barulah kami mencari supir yang boleh membawa kami ke semua tempat yang kami pilih dengan harga yang berpatutan.

Hari 1: Pulau Pinang > Medan

Kami berlapan bertolak ke Medan dari Pulau Pinang pada malam 30 April 2019 dengan menaiki pesawat AirAsia. Ketibaan kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Namu disambut oleh Pak Ismail iaitu supir yang telah kami upah.

Oleh kerana ketibaan kami di Medan sudah agak lewat, tiada sebarang aktiviti yang dapat dilakukan pada hari pertama. Pada asalnya, penginapan untuk malam pertama termasuk dalam pakej, tetapi kami memilih untuk menginap di hotel pilihan kami sendiri bagi menjimatkan kos. Hotel yang kami pilih ialah The Lively Hotel yang terletak kira-kira 15 minit dari lapangan terbang.

Hari 2: Medan > Pulau Samosir

Seawal jam 6 pagi, kami sudah bersiap untuk berangkat ke Pulau Samosir (Samosir Island) yang merupakan sebuah pulau gunung berapi di Lake Toba. Kami terpaksa berangkat awal pagi untuk mengejar feri jam 11:30 tengahari dari Pelabuhan Tiga Ras ke Pulau Samosir. Sekiranya kami terlepas feri tersebut, jadual perjalanan kami akan terganggu kerana feri seterusnya adalah pada pukul 2:30 petang. Di pertengahan perjalanan ke pelabuhan, kami singgah sebentar di kedai menjual kacang tumbuk iaitu Toko Paten.

Setelah makan tengahari di Pulau Samosir, kami bertolak ke Menara Pandang Tele yang terletak di tanah besar. Untuk sampai ke menara tinjau ini, tidak perlu naik feri kerana di sebelah timur Pulau Samosir terdapat jambatan yang menghubungkan tanah besar dan Pulau Samosir. Dari menara tinjau ini, para pengunjung dapat menikmati pemandangan indah Lake Toba yang terbentang luas di hadapan dan juga dapat melihat Gunung Pusuk Buhit yang terdapat di sebelah kiri.

Dari Menara Pandang Tele, kami bertolak ke Air Terjun Efrata. Walaupun airnya tidak sejernih air terjun yang lain di Sumatera Utara, Air Terjun Efrata masih menawarkan pemandangan yang cukup menakjubkan. Di sini, para pengunjung dapat bergambar secara dekat dengan air terjun.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Bukit Holbung yang juga dikenali sebagai Bukit Teletubbies kerana persamaannya dengan landskap dalam siri TV kanak-kanak popular. Untuk sampai ke puncak bukit, kami menggunakan tangga yang disediakan. Walaupun agak memenatkan untuk sampai ke puncak, penat dan lelah kami terubat apabila melihat pemandangan yang cukup indah dari puncak bukit tersebut. Tidak melampau sekiranya aku katakan yang permandangan di sini sama cantik dan sama indah seperti pemandangan yang aku lihat di New Zealand!

Akhir sekali kami singgah sebentar di perkampungan kaum batak iaitu Batu Kursi Raja Siallagan.

Hari 3: Pulau Samosir > Berastagi

Dari Pulau Samosir, kami menyeberangi Lake Toba dengan menggunakan perkhidmatan feri untuk ke Berastagi iaitu sebuah pekan kecil yang terkenal dengan perladangannya dan pelbagai jenis bunga, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Dalam perjalanan ke Berastagi, kami singgah di Bukit Simarjarunjung. Di sini disediakan beberapa ‘alat permainan’ seperti Basikal Udara, Sarang Burung dll untuk para pengunjung bermain sambil menangkap gambar berlatar belakangkan Lake Toba.

Setelah puas bermain di Bukit Simarjarunjung, kami bertolak ke lokasi untuk melihat Air Terjun Sipiso-piso yang merupakan salah satu air terjun tertinggi di Indonesia dengan ketinggiannya mencapai 120 meter. Untuk melihat Air Terjun Sipiso-piso secara dekat, para pengunjung perlu turun ke bawah menggunakan laluan yang disediakan. Walau bagaimanapun, oleh kerana kesuntukan masa, kami hanya melihat air terjun tersebut dari jauh.

Kemudian, kami bergerak ke Taman Bunga Sapo Juma. Tetapi malangnya taman bunga tersebut tutup pada hari yang kami pergi. Dari sana kami terus bergerak ke Bukit Gundaling. Bukit yang mempunyai ketinggian 1575 meter dari paras laut ini menyajikan pemandangan indah dua gunung berapi yang masih aktif iaitu Gunung Sibayak dan Gunung Sinabung.

Seterusnya kami bertolak ke Pasar Buah Berastagi. Di sana terdapat pelbagai buah-buahan yang segar dengan harga yang amat murah.

Hari 4: Berastagi > Kolam Abadi > Medan

Perjalanan kami pada hari ke-empat bermula seawal empat pagi. Dengan menggunakan perkhidmatan renjer tempatan, kami mendaki Gunung Sibayak untuk melihat matahari terbit dari puncak. Selepas hampir 1 jam mendaki, kami mula mencium bau belerang yang sangat kuat, yang merupakan bau seperti telur busuk. Mendaki lebih tinggi, kami dapat melihat satu kawah besar di mana terdapat terdapat beberapa bukaan (lubang) di sekelilingnya. Dari lubang tersebut, keluarnya wap panas yang amat kuat sehingga membentuk awan-awan kecil. Dari situ kami meneruskan pedakian ke puncak tetapi malangnya kami tidak dapat melihat matahari terbit kerana ia terlindung oleh awan-awan tebal.

Setelah puas bergambar di puncak gunung, kami mula turun dan pulang ke hotel untuk bersarapan. Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Kolam Abadi yang terletak kira-kira lebih 50 km dari pekan Berastagi. Setelah sampai ke pintu masuk utama, kami diberikan jaket keselamatan sebelum berjalan kaki selama kira-kira lebih 30 minit melalui laluan yang agak licin dan curam untuk ke Kolam Abadi. Namun segala kepayahan dan keletihan kami terubat apabila melihat air sungainya yang bergitu jernih! Di sini kami melakukan aktiviti 'body rafting' di mana kami mengapungkan badan dan membiarkan badan kami dibawa oleh arus sungai. Jujur aku katakan yang aktiviti ini adalah yang paling menyeronokkan selama kami di Medan. Maaf, tiada gambar yang aku boleh masukkan kerana semuanya dalam bentuk video. Tetapi, kalian boleh 'google' sahaja untuk melihat gambar-gambar pelancong lain.

Kami menghabiskan masa lebih 5 jam di Kolam Abadi sebelum meneruskan perjalanan kami ke Medan. Di sebelah malam, kami melakukan aktiviti bebas iaitu memburu makanan (food hunting).

Hari 5: Medan > Pulau Pinang

Pada hari terakhir, kami memulakan perjalanan kami agak lewat sedikit kerana terlalu penat dengan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan stamina pada hari ke-empat. Dari hotel, kami terus bergerak ke Medan Mall untuk membeli-belah kain batik dan baju batik. Terdapat pelbagai pilihan kain batik di sana dengan harga semurah 40 000 rupiah semeter.

Kira-kira pukul 3 petang, kami mula bertolak ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kualanamu untuk menaiki pesawat pulang ke Pulau Pinang.

**********

Percutian aku ke Medan ini sejujurnya melampaui jangkaan kerana aku tidak menjangkakan Medan terutamanya kawasan di sekitarnya mempunyai banyak tempat yang cantik dan menarik.

*********

Jumlah kos percutian aku ke Medan:

1. Tiket penerbangan (pergi-balik): RM138

2. Pakej perlancongan: RM510 seorang untuk 8 orang
* Semakin ramai, semakin murah
* Pakej lengkap termasuk makanan dan penginapan

3. Pengangkutan dari lapangan terbang ke hotel pada malam pertama: RM50 untuk satu van

4. Hotel pada malam pertama: RM25 seorang

JUMLAH: RM679.25
(tidak termasuk perbelanjaan peribadi dan juga saguhati untuk supir)

2 ulasan:

1. Askm..nak tanya...pakej tu dari Medan ke dr sini yea...

BalasPadam
    Balasan
    1. Harga pakej tu bermula dari airport medan.
      Flight saya beli sendiri.